Otto Lilienthal

Niemiecki inżynier i przemysłowiec, jeden z pierwszych pilotów i konstruktorów lotniczych. Od młodości interesował się możliwością latania na maszynach cięższych od powietrza. Od roku 1871 wraz z bratem Gustavem (1849-1933) zaczął badać opór powietrza i budować pierwsze latające modele szybowców, a także przeprowadzać z nimi doświadczenia. W roku 1880 bracia stali się właścicielami fabryki, w której wytwarzali m.in. wynalezione przez siebie parowe kotły wężownicowe, syreny akordowe (wielotonowe) i kute koła parowe. Fabryka przynosiła spory dochód. Pieniądze bracia przeznaczali na realizację młodzieńczych marzeń. W roku 1890, wykorzystując wcześniejsze badania P. Penauda i H. Philipsa na modelach latających, dokonywane w tunelach, przeprowadzili wiele obserwacji lotu ptaków. Na ich podstawie doszli do wniosku, że przede wszystkim musi zostać rozwiązany problem stateczności i sterowania. Rok później (1891) Otto Lilienthal odbył pierwszy lot na szybowcu, który zbudował razem z bratem: przeleciał 15 metrów. Pierwszy szybowiec-skrzydło miał powierzchnię około 10 m2 i ciężar około 18 kg. Na skoczni Otto wykonał na tym szybowcu wiele udanych lotów. W następnych latach, już na większych szybowcach, dokonał 100 lotów, osiągając odległość około 400 metrów. W roku 1895 zbudował szybowiec dwupłatowy (o rozpiętości 5,5 metra i powierzchni 18,5 m2), który, podobnie jak poprzednie modele, miał usterzenie pionowe i poziome. Sterowanie szybowcem odbywało się przez przesuwanie się pilota wzdłuż poręczy, na których zawieszał się ramionami, zwisając pod skrzydłami w powietrzu. W ten sposób mógł balansować ciałem zarówno w kierunku podłużnym, jak i poprzecznym. W tymże roku zbudował także szybowiec nowszej wersji, zaopatrzony w ster wysokości wychylany podczas lotu. Przy jego próbach uległ wypadkowi i zmarł wskutek odniesionych obrażeń. Osiągnięcia Ottona Lilienthala miały ogromne znaczenie dla rozwoju lotnictwa. Na jego cześć Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) ustanowiła nagrodę (medal Lilienthala) za wybitne osiągnięcia w szybownictwie. Otto Lilienthal jest autorem wielu prac teoretycznych, m.in. „Der Vogelflug als Grundlage der Fliegekunst" (1889), „Die Flugapparate" (1894), „Allgemeine Gesichtspunkte bei deren Herstellung und Anwendung" (1894).
Polecamy