Andre Gustave Citroen

Francuski inżynier i przemysłowiec. Był piątym dzieckiem kupca diamentów pochodzenia polskiego. Mając 23 lata, założył w Paryżu wytwórnię kół zębatych, gdzie także produkował własnej konstrukcji samochód sportowy „Mors". Podczas I wojny światowej wybudował w Paryżu fabrykę produkującą pociski artyleryjskie na potrzeby armii. Organizował zaopatrzenie mieszkańców w artykuły żywnościowe, gaz i węgiel. Odwiedził dwukrotnie Stany Zjednoczone, chcąc poznać amerykańskie metody produkcji samochodów. Wroku 1919 rozpoczął w niedawnej fabryce amunicji produkcję samochodów razem z Ju-les'em Salomonem, twórcą udanego samochodu „Le Zebre". Pierwszym samochodem był typ A z silnikiem o mocy około 10 KM (koni mechanicznych). Dzienna produkcja wynosiła 100 samochodów, co przy ówczesnym poziomie technologicznym było niezwykłym osiągnięciem. Konstruktor wykorzystał w pełni amerykańską technologię produkcji. Również większość maszyn tworzących taśmy produkcyjne sprowadzona była ze Stanów Zjednoczonych. Dwa lata później z taśm montażowych schodziło 300 samochodów dziennie. W tym samym roku ( 1921 ) Citroen wypuścił na rynek mały popularny samochód 5 CV „Trefle" (trójlistek), nazwany tak od układu siedzeń. Wprowadził także firmowe stacje obsługi, założył własne towarzystwo ubezpieczeniowe i własne informacyjne znaki drogowe - niebieskie i żółte. Samochód Citroen B2 o mocy silnika około 20 KM, wyposażony w półgąsienicowe nadwozie stał się sławny z powodu pierwszego na świecie przejazdu przez afrykańską Saharę, a typ C4 przemierzył Azję Środkową i arktyczną część Kanady. Właściciel dbał także o reklamę swojej firmy. Jego nazwisko wypisywali na niebie lotnicy, a w 1925 roku podczas otwarcia wystawy światowej w Paryżu na wieży Eiffla zapaliły się trzydziestometrowe litery tego nazwiska. W roku 1934 Citroen zbudował pierwszy na świecie samochód (model 11) - zaprojektowany przez amerykańskich konstruktorów - z napędem na przednie koła. Auto dzięki swoim zaletom było bardzo popularne wśród gangsterów, nazywano je nawet limuzyną gangsterów. Kryzys gospodarczy lat trzydziestych spowodował, że koncern Michelin produkujący ogumienie przejął 60 procent akcji firmy Citroena.
Polecamy